Kalbos padargų mankštos pratimai mokant tarti garsus š, ž

Pirmiausia išmokykime teisingai tarti s, z, tada nesunkiai išmokysime ir š, ž tarimo. Pakartokime pratimėlius, kurie parengia tarti garsus s, z, ir dar papildomai išmokime keletą naujų pratimų.

1. Lūpas įtempkime šypsenai, po to atkiškime plačiai į priekį. šį pratimą pakaitomis kartokime keletą kartų.

2. Iškiškime platų liežuvį. Jį kelkime į viršų ir uždenkime viršutinę lūpą.

3. Aplaižykime viršutinę lūpą, pabandykime pasiekti nosytę, „suskaičiuokime” liežuviu viršutinius dantukus.

4. Būkime „dažytojai”. „Nudažykime” liežuvio namelio lubas. (Liežuvio galiuku pirmyn — atgal braukomas kietasis ir minkštasis gomurys).

5. Iškiškime liežuvį ir padarykime „kaušelį” arba „samtelį” (liežuvio galiukas ir kraštai pakilę, o nusileidęs vidurys sudaro įdubimą).

6. Padarykime tokį pat „kaušelį” arba „samtelį” už viršutinių dantų, burnoje. Pūskime į jį orą. Sukąskime dantis ir, laikydami liežuvį viršuje, vėl pūskime.

7. „Palakime pienelį”, kaip katytė laka.

Jei taip žaidžiant teisingai ištarti garsų nepavyko, padėkite vaikui su mentele, šaukštelio koteliu. Tariant garsus s... arba z... mentele, šaukštelio koteliu keliamas liežuvis aukštyn, į garsų š, ž padėtį, kol pasigirsta šie garsai.

Jei vaikui gerai sekasi, negailėkime pagyrimų, paskatinimų. Siekite, kad vaikas šiuos garsus ištartų savarankiškai, be pagalbos. Dar kartą primenama kalbėjimo padargų padėtis (lūpos suapvalintos ir atkištos į priekį, liežuvis aukštai, dantukai sukąsti, oro srovė šilta, plati).

tarimas.pradinukai.lt